14/03/24

Olesa commemora un any més el Dia Mundial dels Drets de les persones Consumidores

Una carpa informativa a la Plaça de Catalunya, el divendres 15 de març de 10 a 12 h, atendrà les inquietuds de les persones i informarà sobre els beneficis del consum responsable.

Image
Dia del consumidor olesa 2024

El divendres 15 de març se celebra el Dia Mundial dels Drets de les Persones Consumidores, una data que recorda la importància de protegir i educar als consumidors. Enguany, aquesta celebració se centra en la promoció dels valors del consum responsable i Olesa ho commemorarà amb una carpa informativa que s'instal·larà a la plaça de Catalunya, de 10 a 12 h. Domènec Paloma, regidor de Promoció Econòmica, anima a tothom a "practicar el consum responsable comprant a botiguers olesans que vetllen per la millor atenció al client".

Audio file

El consum responsable implica tenir en compte els impactes ambientals, ètics i socials de les nostres decisions a l'hora de comprar. Segons Maite Oliván, tècnica de Consum de la Diputació de Barcelona, "cal promoure pràctiques sostenibles com la reducció de residus, la reutilització de productes i el reciclatge". 

Audio file

Un dels aspectes importants del consum responsable és la promoció del consum local i de proximitat. Donar suport als comerços del municipi no només contribueix a dinamitzar l'economia local, sinó que també redueix l'empremta ecològica associada al transport i conservació de productes de llarga distància. Oliván comenta que "les oficines d'atenció al consumidor reben molt poques consultes degudes a comerços locals, perquè el comerciant de proximitat cuida molt més el client".

Audio file

Així mateix, per als organismes que vetllen pels drets dels consumidors, és fonamental saber identificar els diferents impulsos que es reben a través de la publicitat. Evitar la compra impulsiva i prioritzar la qualitat sobre la quantitat són aspectes clau per a un consum responsable. La tècnica de Consum explica que "comprem més del compte, gastem més del compte i llencem més del compte; i això és un problema pel medi ambient".

Audio file

En els últims anys s'ha avançat molt en la protecció de les persones consumidores mitjançant l'establiment de lleis i la prestació de serveis d'assessorament i educació. El consumidor té drets bàsics que inclouen el dret a la seguretat, a la informació, a la participació i a la reparació en cas de danys. 

A Olesa de Montserrat, l'Ajuntament compta amb l'Oficina Municipal d'Informació al Consumidor (OMIC), que duu a terme la tasca d'atendre i assessorar la ciutadania. L'oficina es troba a l'edifici de Cal Rapissa, al c. Ample, 25. Les persones interessades poden demanar-hi cita prèvia trucant al 93 778 00 50-Opció 3 (Promoció Econòmica) o enviant un correu a consum@olesademontserrat.cat. L'horari d'atenció és els dijous de 14.45 a 18.45 h i l'últim dijous de cada mes de 10.00 a 14.00 h.

El Dia Mundial dels Drets de les Persones Consumidores té el seu origen en la proclamació que va fer el president dels Estats Units, John Fitzgerald Kennedy, l'any 1962. Des d'aleshores, cada 15 de març es commemora aquest dia per reflexionar sobre la nostra relació amb el consum i a adoptar pràctiques més responsables i sostenibles. Per a més informació, podeu consultar el document adjuntat en aquesta notícia.

Documents relacionats